BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, January 14, 2010

LAGI INFO TENTANG BULAN KELAHIRAN

Tentu ramai lagi yg nak tau apa tafsiran Dato' Dr. Haji Fadzillah Kamsah tentang bulan kelahiran masing2 kan.


Meh kita tengok lagi sambil membuat penyelidikan ke atas diri kita sendiri, di samping menilai betul ke kita seperti kajian bertahun2 Dr Fadzillah ni (mungkin ada benarnya, cuma kita tak berani utk mengakui). Mana yg positif - kita tingkatkan lagi dan yg nagetif - kita terus perbaiki.

****Baik2 yo, jgn sampai kemek hidung kito yg mancung bak seludang - harap yg positif tu benar, and yg nagetif tu sipi-sipi je kebenarannya...hehehe)





 FEBRUARI


>1. berfikiran abstrak
>2. sukakan benda yang reality dan abstrak
>3. inteligent, bijak dan genius
>4. berpesonality yg mudah berubah
>5. mudah menawan org lain
>6. agak pendiam. Pemalu dan rendah diri
>7. jujur dan setia pd segalanya
>8. keras hati untuk mencapai matlamat
>9. tidak suka dikongkong
>10. mudah memberontak apabila dikongkong
>11. suka kegiatan yg lasak
>12. emosinya mudah terluka dan sgt sensitif
>13. mudah mempamirkan marahnya
>14. tidak suka benda yg remeh-temeh
>15. suka berkawan tapi kurang mempamerkannya
>16. sangat berani dan suka memberontak
>17. bercita-cita tinggi dan suka berangan-angan dan ada harapan
utk
>merealisasikan impiannya
>18. pemerhatian yg tajam
>19. suka hiburan dan sukan
>20. suka benda yg bersifat seni
>21. sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran
>22. berkecenderungan pd benda yg tahyul
>23. amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros
>24. belajar untuk mempamirkan emosi

 

MAC


>1. berpesonaliti yg menarik dan menawan
>2. mudah didampingi
>3. sgt pemalu dan pemendam rasa
>4. sgt baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah   simpati
>5. sgt sensitif pd perkataan yg dituturkan dan alam persekitaran
>6. suka pada kedamaian
>7. sgt peka kepada orang lain
>8. sesuai dgn kerjaya yg memberi khidmat kepada org lain
>9. tidak cepat marah dan sangat amanah
>10. tahu balas budi dan tahu kenang budi
>11. pemerhatian dan penilaian yg sangat tajam
>12. kecenderungan utk berdendam jika tidak dikawal
>13. suka berangan-angan
>14. suka melancong
>15. sgt manja dan suka diberi perhatian yg sangat tinggi
>16. kelam kabut dalam memilih pasangan
>17. suka dgn hiasan rumahtangga
>18. punya bakat seni dalam bidang muzik
>19. kecenderungan kepada benda yang istimewa dan baik
>20. jgn terlalu moody.

 


APRIL


>1. sgt aktif dan dinamik
>2. cepat bertindak buat keputusan tetapi cepat menyesal
>3. sgt menarik dan pandai manjakan diri
>4. punya daya mental yg sangat kuat
>5. suka diberi perhatian
>6. sgt diplomatik (pandai memujuk ).berkawan dan pandai
menyelesaikan masalah org.
>7. sgt berani dan tiada perasaan takut
>8. suka adventure, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah
>9. emosi cepat terusik
>10. try control the emotion
>11. kecenderungan bersifat dendam
>12. agresif, kelam kabut utk membuat keputusan
>13. kuat daya ingatan
>14. gerak hati yg sangat kuat
>15. pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan org lain
>16. berpenyakit disekitar kepala dan dada
>17. sgt cemburu dan terlalu cemburu



MEI


>1. kekerasan hati & degil
>2. kuat semangat & bermotivasi tinggi
>3. pemikiran yg tajam
>4. mudah marah apabila tidak dikawal
>5. pandai menarik hati org lain & menarik perhatian
>6. perasaan yg amat mendalam
>7. cantik dr segi mental & fizikal
>8. tidak perlu dimotivasikan
>9. tetap pendirian tetapi mudah dipengaruhi oleh org lain
>10. mudah dipujuk
>11. bersikap sistematik (otak kiri)
>12. suka berangan
>13. kuat daya firasat, memahami apa yg terlintas di hati org
lain tanpa diberitahu
>14. bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit
>15. daya khayalan yg tinggi
>16. permikiran yg tajam
>17. pandai berdebat
>18. fizikal yg baik
>19. kelemahan sistem pernafasan
>20. suka sastera,seni & muzik serta melancong
>21. tidak berapa suka duduk dirumah
>22. tidak boleh duduk diam
>23. tidak punya ramai anak
>24. rajin dan bersemangat tinggi
>25. agak boros


 

JUN


>1. berfikiran jauh & berwawasan
>2. mudah ditawan krn sikap baik
>3. berperangai yg lemah lembut
>4. mudah berubah sikap,perangai, idea @mood
>5. idea yg terlalu banyak dikepala
>6. bersikap sensitif
>7. otaknya aktif (sentiasa berfikir)
>8. sukar melakukan sesuatu dgn segera
>9. bersikap suka menangguh-nangguh
>10. bersikap terlalu memilih & mahukan yg terbaik
>11. cepat marah &cepat sejuk
>12. suka bercakap & berdebat
>13. suka buat lawak & bergurau
>14. otaknya cerdas berangan-angan
>15. mudah berkawan & pandai berkawan
>16. org yg sangat tertib
>17. pandai mempamerkan sikap
>18. mudah kecil hati
>19. mudah kena selsema
>20. suka berkemas
>21. cepat rasa bosan
>22. sikap terlalu memilih & cerewet
>23. kurang mempamerkan perasaan
>24. lambat nak sembuh apabila terluka hati
>25. suka kepada barang yang berjenama
>26. mudah menjadi eksekutif
>27. kedegilan yg tidak terkawal
>28. sesiapa yg memuji saya adalah musuh saya tetapi siapa
menegur saya adalah kawan saya.

 

JULAI


>1. Sangat seronok didamping
>2. Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki
>3. Agak pendiam kecuali diransang
>4. Ada harga dan maruah diri
>5. Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila
disusahkan
>6. Mudah dipujuk dan bercakap lurus
>7. Sangat menjaga hati orang lain
>8. Sangat peramah
>9. Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya
>10. Berjiwa sentimental
>11. jarang berdendam
>12. mudah memaafkan tapi sukar melupakan
>13. tidak suka benda remeh-temeh
>14. membimbing cara fizikal dan mental
>15. sgt peka, caring dan mengasihi serta penyayang
>16. layanan yg serupa dgn semua orang
>17. tinggi daya simpati
>18. pemerhatian yg tajam
>19. suka menilai org lain dgn pemerhatian
>20. mudah dan rajin belajar
>21. suka muhasabah diri
>22. suka megenangkan peristiwa atau kawam lama
>23. suka mendiamkan diri
>24. suka duduk dirumah
>25. suka tunggu kawan tapi tak cari kawan
>26. tak agresif kecuali terpaksa
>27. lemah dari segi kesihatan perut
>28. mudah gemuk kawal tak kawal diet
>29. minta disayangi
>30. mudah terluka hati tapi lambat pulih
>31. terlalu mengambil berat
>32. rajin dalam membuat kerja

 

OGOS


>1. suka berlawak
>2. mudah tertawan kepadanya
>3. sopan santun dan caring terhadap org lain
>4. berani dan tidak tahu takut
>5. orgnya agak tegas & bersikap kepimpinan
>6. pandai pujuk org lain
>7. terlalu pemurah & bersikap ego
>8. nilai harga diri yg sangat tinggi
>9. dahagakan pujian
>10. semangat juang yg luar biasa
>11. cepat marah & mudah mengamuk
>12. mudah marah apabila cakapnya dilawan
>13. sangat cemburu
>14. daya pemerhatian yg tajam & teliti
>15. cepat berfikir
>16. fikiran yg berdikari
>17. suka memimpin & dipimpin
>18. sifat suka berangan
>19. berbakat dlm seni lukis,hiburan & silat
>20. sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk
>21. cepat apabila ditimpa penyakit
>22. belajar utk relax
>23. sikap kelam kabut
>24. romantik ,pengasih,penyayang
>25. suka mencari kawan


 

SEPTEMBER


>1. sangat bersopan santun & bertolak ansur
>2. sangat cermat,teliti & teratur
>3. suka menegur kesilapan org lain & mengkritik
>4. pendiam tapi pandai bercakap
>5. sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati
>6. sangat perihatin & terperinci,amanah, setia & jujur
>7. kerja yg dilakukansangat sempurna
>8. sangat sensitif yg tidak diketahui
>9. org yg banyak berfikir
>10. daya pentaakulan yg baik
>11. otak bijak & mudah belajar
>12. suka mencari maklumat
>13. kawal diri dari terlalu mengkritik
>14. pandai mendorong diri sendiri
>15. mudah memahami org lain(daya firasat yg tinggi) krn banyak
impan rahsia
>16. suka sukan,hiburan & melancong
>17. kurang menunjukan perasaannya
>18. terluka hatinya sangat lama disimpan
>19. terlalu memilih pasangan
>20. sukakan benda yg luas
>21. bersistematik


 

OKTOBER


>1. suka sembang
>2. suka org yg sayang padanya
>3. suka ambil jln tengah
>4. sangat menawan & sopan santun
>5. kecantikan luar & dalam
>6. tidak pandai berbohong & berpura-pura
>7. mudah rasa simpati,baik & pentingkan kawan
>8. sentiasa berkawan
>9. hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama
>10. cepat marah
>11. macam pentingkan diri sendiri
>12. tidak menolong org kecuali diminta
>13. suka melihat dari perspektifnya sendiri
>14. tidak suka terima pandangan org lain
>15. emosi yg mudah terusik
>16. suka berangan & pandai bercakap
>17. emosi yg kelam kabut
>18. daya firasat yg sangat kuat (terutamanya perempuan)
>19. suka melancong,bidang sastera & seni
>20. pengasih ,penyayang & lemah lembut
>21. romantik dlm. percintaan
>22. mudah terusik hati & cemburu
>23. ambil berat tentang org lain
>24. suka kegiatan luar
>25. org yg adil
>26. boros & mudah dipengaruhi persekitaran
>27. mudah patah semangat



  NOVEMBER



>1. banyak idea dalam perkara
>2. sukar utk dimengertikan atau difahami sikapnya
>3. berfikiran kehadapan
>4. berfikiran unik dan bijak
>5. penuh dgn idea-idea baru yg luar biasa
>6. pemikiran yg tajam
>7. daya firasat yg sgt halus dan tinggi
>8. bagus utk jadi doktor
>9. qresponcermat dan teliti
>10. personality dinamik
>11. sifat yg berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia
>12. banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra
>13. berani, pemurah, setia dan byk kesabaran
>14. terlalu degil dan keras hati
>15. apabila hendak. Diusahakan sehingga berjaya
>16. tak suka marah kecuali digugat
>17. mudah ambil berat terhadap orang lain
>18. pandai muhasabah diri
>19. cara berfikir lain dari org lain
>20. otak yg sangat tajam
>21. pandai mendorong diri sendiri
>22. tidak hargai pujian
>23. kekuatan semangat dan daya juang yg sgt tinggi dan apabila
hendak sesuatu
>24. cuba sampai berjaya
>25. badan yg tough
>26. kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam
>27. romantik
>28. tidak pasti dgn hubungan kasih sayang
>29. suka duduk dirumah
>30. sangat rajin dan berkemampuan tinggi
>31. amanah, jujur, setia dan pandai berahsia
>32. tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi
>33. bercita-cita tinggi
>34. perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah





DISEMBER


>1. Sangat setia dan pemurah
>2. Bersifat patriotik
>3. Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan
>4. Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa
>5. Bercita-cita tinggi
>6.
Suka menjadi orang yang berpengaruh dlm organisasi
>7. Seronok didampingi
>8. Suka bercampur dgn org
>9. Suka dipuji, diberi perhatian dan suka dibelai
>10. Sangat jujur, amanah dan bertolak ansur
>11. Tidak pandai berpura-pura
>12. Cepat marah
>13. Perangai yg berubah-ubah
>14. Tidak ego walaupun harga diri yang sangat tinggi
>15. Benci pada kongkongan
>16. Suka berlawak
>17. Pandai buat lawak dan berfikiran dgn logik


          

6 comments:

Erna said...

terima kasih annie..memang pesek terus idong akak yang dah sedio kemek ni...

annie said...

Kak Erna, hahaha...jgn kak, karang kono buek botok lak nak mancung kan balik..banyak belanjo eh.

- jinggo - said...

saya - marh
dah buat beberapa kajian mengenai diri sendiri..
rasanya apa yg berlaku memang berdasarkan karektor saYA...

annie said...

SDR Jinggo, bulan berapa tu yea? Mesti yg indah2 je tafsiran mengenai saudara kan.

al-lavendari said...

Nak tolak tak boleh. nak terima pulak sogan. Saya lahir bulan Februari, sifat2 tersenarai banyak tepat dari sipi, pandai sungguh orang yang mengkaji, tentulah dia bijak bistari, lebih kurang macam al-Lavendari, masuk bakul angkat sendiri, kalau tak siapa lagi nak puji.

annie said...

SALAM Saudara Al-lavendari, Alhamdulillah klu benar begitu, tepat lebih banyak berbanding sipi,
Klu dalam2 dihayati,
Orang baik2 lahirnya di Februari..
Tapi seketika timbul musykil dlm diri,
Betul ke pemalu dan tahyul lebih cenderung di hati?

Hahaha...buleh ko sey berpuisi ni Sdr Allavendari? Tak kono langsung gayo eh kan. Sajo yo...